معرفی انواع کاسه نمد و تسمه

معرفی کامل کاسه نمد

انواع کاسه نمد

کاسه نمد را می‌توان نوعی درزگیر دانست. همانطور که یک درزگیر فرضی مانع از نشت و یا ورود مواد به هدف مورد نظر می‌شود، کاسه نمد نیز از نشت مواد سیال و نیز ورود سایر مواد به سیستم‌های هیدرولیکی نظیر پیستون‌ها، پمپ‌ها و نیز اتصالات متفاوت نیز جلوگیری می‌کند.

به بیان ساده‌تر می‌توان اظهار داشت که کاسه نمدها واشرهایی گرد و لاستیکی هستند که مانند سایر ابزارآلات متناسب با نوع استفاده‌ای که دارند، در سایزها و اندازه‌های گوناگون عرضه می‌شوند. کار اصلی کاسه نمدها محافظت از قطعات گوناگون در برابر گرد و غبار و آلودگی‌ها و نیز جلوگیری از نشت روغن یاتاقان‌ها و شفت‌ها است.

باید بدانید که کاسه نمدها از دو جزء اصلی تشکیل شده‌اند که از آن‌ها می‌توان به بخش سخت و فلزی خارجی و نیز بخش داخلی و انعطاف پذیر آن اشاره کرد. بخش داخلی و انعطاف پذیر کاسه نمدها از جنس پلاستیک طبیعی یا سنتزی است که وظیفه‌ی عایق کاری را بر عهده دارد. این قسمت که به بخش فلزی چسبیده، مانع از نشت روغن می‌شود.

انواع کاسه نمد

بدیهی است که یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در تقسیم بندی انواع محصولات از جمله کاسه نمدها کاربرد آن‌هاست. انواع کاسه نمدها را می‌توان در دسته‌های کلی زیر تقسیم بندی کرد که در ادامه برخی از آن‌ها به طور کامل معرفی کرده‌ایم.

  1. کاسه نمد آهن دار
  2. انواع آهن دار همراه با فنر فلزی
  3. انواع ضد روغن
  4. کاسه نمد ضد حرارت
  5. انواع شیاردار
  6. انواع فانوسی
  7. کاسه نمد ضد اسید
  8. انواع ضد آب دریا
  9. انواع مناسب آن برای کشاورزی
  10. انواع نمد نسوز
  11. انواع مناسب آن برای ماشین لباسشویی
  12. انواع ضد مواد خورنده
  13. انواع محافظ یاتاقان
  14. انواع مناسب آن جهت استفاده در پالایشگاه
  15. انواع سایشی با میزان سایش بالا
  16. انواع مناسب آن جهت استفاده در پتروشیمی
  17. نوع EPDM
  18. نوع LEATHER
  19. نوع SILICON
  20. نوع NBR
  21. مدل ضد اسید
  22. انواع مناسب آن جهت استفاده در شرکت گاز
  23. مدل H-NBR
  24. مدل FELT
  25. انواع مصرفی آن در مکانیکال‌ سیل‌ها
  26. انواع ضد مواد شیمیایی
  27. انواع مصرفی آن با متریال PTFE
  28. مدل مناسب آن جهت استفاده در ماشین آلات مخصوص راهسازی
  29. مدل ACM
  30. مدل چرمی
  31. مدل PU
  32. مدل لاستیکی
  • لاستیکی دو لبه
  • لاستیکی تک لبه
  • لاستیکی دو فنره
  • لاستیکی تک لبه بدون فنر
  • لاستیکی دو لبه دارای بخش میانی شیار دار
  • لاستیکی دو لبه پشت شیاردار
  • لاستیکی تک لبه پشت شیاردار
  1. انواع فلزی آن
  • کاسه نمد O رینگ فلزی
  • کاسه نمد C رینگ فلزی
  • کاسه نمد E رینگ فلزی
  • فلزی دو لبه پشت باز
  • فلزی دو لبه پشت بسته
  • فلزی تک لبه پشت بسته
  • فلزی تک لبه پشت باز
  • فلزی دو فنره پشت باز
  • فلزی دو فنره پشت بسته
  • فلزی تک لبه پشت بسته بدون فلز
  • فلزی تک لبه پشت باز دون فلز
  • فلزی دو لبه پشت بسته دارای بخش میانی شیاردار

معرفی کاسه نمد لاستیکی

کاسه نمد لاستیکی

کاسه نمدهای لاستیکی را با دو نوع لاستیک نیتریل یا NBR و لاستیک پلی اکریلیک یا ACM تهیه می‌کنند. باید بدانید که از میان این دو جنس لاستیک، اکثر کاسه نمدها را از نوع لاستیک نیتریل می‌سازند، دلیل این موضوع را می‌توان به علت مقاومت مناسب آن در برابر گریس و روغن دانست.

البته کاسه نمدهایی که از جنس لاستیک پلی اکریلیک ساخته می‌شوند نیز دارای مزایای خاص خود هستند که از آن‌ها می‌توان به مقاومت مطلوب در برابر حرارت به میزان 150_180 درجه و نیز خاصیت ارتجاعی مناسب اشاره کرد.

معرفی کاسه نمد فلزی

کاسه نمد فلزی

شرکت‌های مختلف از کاسه نمدهای فلزی در مواردی استفاده می‌کنند که دیگر متریال‌ها بلا استفاده باشند. برای مثال در محیط‌هایی که حاوی رادیواکتیو یا مواد خورنده است، استفاده از این مدل کاسه نمد توصیه می‌شود. چرا که کاسه نمد فلزی عملکردی صحیح در محیط‌هایی را دارد که دمای آن جا در گستره‌ی منفی 253 تا مثبت 788 درجه باشد. از آن جایی که متریال این محصول تخریب نمی‌شود، می‌توان از آن در مدت زمان طولانی‌تری نیز بهره برد.

تسمه چیست ؟

تسمه

اصولاً تسمه‌ها را به منظور انتقال نیرو از موتور به عنوان مبدأ به محلی کم و بیش دورتر تولید می‌کنند. اگر چه ابزارهای دیگری نظیر چرخ دنده‌ها نیز با همین هدف تولید می‌شوند اما استفاده از تسمه‌ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است. جنس تسمه‌ها را متناسب با کاربردی که دارند در انواع لاستیکی، پارچه‌ای، چرمی، پلیمری و آهنی تولید می‌کنند که نوع آهنی آن از جنس فولاد کم کربن بوده و به نسبت انواع تسمه‌های طنابی از تحمل و مقاومت مطلوبی برخوردار است.

تسمه شیاردار

تسمه‌های شیاردار را یکی از انواع تسمه‌های منتقل کننده نیرو می‌دانند که از راندمان و انعطاف پذیری مطلوبی برخوردار است. شکل ظاهری این مدل تسمه به صورت V بوده که از کنار هم قرار گرفتن 5_6 تسمه تشکیل شده است. در ساخت این مدل تسمه از پلی اورتان PU نخ دار یا ترکیبات لاستیکی نظیر CR بهره برده‌اند. این مدل تسمه مانند دیگر محصولات دارای مزایای خاص خود است که از آن‌ها می‌توان به عدم نیاز به تعمیر یا نگهداری، اشغال فضای مختصر و کم و نیز عملکرد بدون صدا اشاره کرد.

تسمه دنده‌ای

یکی از معروف‌ترین تسمه‌های دنده‌ای، تسمه وی بلت است که از طریق حرکت دورانی محرک و به منظور انتقال
آن از یک بخش به بخش دیگر تولید می‌شود. لازم است بدانید که این مدل تسمه را نیز در انواع مختلف و به منظور کاربردهای متفاوتی تولید می‌کنند. برای مثال انواع مختلف آن به منظور افزایش اصطکاک با بدنه پولی تولید می‌شود که این موضوع خود موجب افزایش مقاومت محیطی محصول در برابر حرارت، روغن و رطوبت شده و ضمن افزایش مقاومت آن در برابر ضربات اولیه، انعطاف آن را نیز بالا می‌برد.

تسمه پلی چاین

به تسمه‌های پلی چاین، تسمه‌ی دلتا چاین یا تسمه کربن دار نیز می‌گویند که از لحاظ ساختار و ویژگی‌هایی که دارند، برای استفاده در ماشین‌های مخصوص بافت کاربردی شده‌اند.

تسمه نوار نقاله

تسمه نوار نقاله در صنعت سیمان با موادی در تماس است که از شدت حرارت بالا، به رنگ سرخ در آمده‌اند. آن چه که بدیهی است این است که حرارت ذکر شده، می‌تواند موجب پارگی تسمه نقاله شود که این موضوع هزینه‌های زیادی را برای کارفرما به وجود خواهد آورد. بنابراین توصیه به استفاده از تسمه نقاله‌های با کیفیت شده که بتوانند عملکرد مناسبی در دماهای بسیار بالا نظیر دمای 400 درجه سانتیگراد از خود نشان دهند.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست